Mistrz Krzyżówki i Łamigłówki Matematycznej
O konkursie
Zachęcam koleżanki i kolegów matematyków do przeprowadzenia w swoich szkołach konkursu
"Mistrz Krzyżówki i Łamigłówki Matematycznej".
Zorganizowałam już cztery edycje tego konkursu i zawsze cieszył się ogromnym
powodzeniem wśród uczniów (a także ich rodziców!).
Konkurs trwa zazwyczaj 15 tygodni (może trwać dłużej lub krócej).
Uczniowie rozwiązują zadania w domu, co tydzień jedna krzyżówka lub łamigłówka.
Efekt mojej pracy włożonej w przygotowanie zadań do tego konkursu zaowocował
powstaniem książki "Krzyżówki i Łamigłówki Matematyczne".
Książka ta jest dostępna w księgarniach lub można ją nabyć za pośrednictwem formularza.
Niżej przedstawiam cele, regulamin (obowiązujący w mojej szkole w roku szk. 2002/2003)
i ankietę ewaluacyjną konkursu.
Cele konkursu
- Popularyzacja wiedzy matematycznej wśród jak najszerszego kręgu młodzieży gimnazjalnej.
- Wzbogacenie słownictwa matematycznego.
- Kształtowanie pojęć matematycznych.
- Oswajanie z różnymi, równoważnymi definicjami tych pojęć.
- Kształcenie umiejętności korzystania z encyklopedii, słowników matematycznych i
innych źródeł informacji.
- Wdrażanie do samodzielnego czytania ze zrozumieniem zadań i poleceń matematycznych.
- Rozwijanie umiejętności:
- logicznego myślenia,
- przeprowadzania rozumowań
- spostrzegawczości,
- odkrywania reguł i prawidłowości,
- stosowania poprawnych uogólnień,
- dokonywania analizy i syntezy.
Regulamin konkursu
- Konkurs jest długoterminowy - trwa 15 tygodni, rozpoczyna się 16 października br.
- W konkursie może wziąć udział każdy uczeń gimnazjum, który zgłosi swe uczestnictwo u p. J. Rzeźnik lub u swojego nauczyciela matematyki, najpóźniej do dnia 11 października.
- Do konkursu można przystąpić również w czasie jego trwania, nie później jednak niż w ciągu 2 pierwszych tygodni.
- Konkurs polega na rozwiązywaniu krzyżówek i łamigłówek matematycznych. Krzyżówki są różnorodne.
- Każdy uczestnik konkursu otrzyma skserowaną krzyżówkę lub łamigłówkę. Należy odbierać ją w każdą środę (przez 15 tygodni) po 4 lub 5 lekcji, u p. Rzeźnik. Będzie również wywieszana na tej tablicy.
- Krzyżówkę lub łamigłówkę należy rozwiązać i oddać p. Rzeźnik następnego dnia rano (tj. w czwartek) w godz.
745- 800 (poźniej nie będą przyjmowane), w sali 307 (II piętro).
- Poprawne rozwiązanie będzie wywieszane w czwartek, na tej tablicy.
- Każda krzyżówka (łamigłówka) będzie punktowana. Ilość punktów zależeć będzie od rodzaju i stopnia trudności (na ogół jeden punkt za każde poprawne hasło i jeden punkt za poprawne rozwiązanie końcowe, jeśli takie będzie).
- Kartki nie podpisane nie będą sprawdzane.
- Objaśnienia jak rozwiązywać krzyżówki lub łamigłówki będą podane na kartce, dodatkowe objaśnienia nie będą udzielane.
- Liczba zdobytych punktów przez każdego ucznia, będzie wpisywana do tabeli zbiorczej, wywieszonej na tej tablicy.
- Mistrzem zostanie uczeń, który zgromadzi najwięcej punktów, jednak nie mniej niż 90% punktów możliwych do zdobycia.
Życzę powodzenia
Ankieta ewaluacyjna
Właściwą odpowiedź zaznacz kółeczkiem.
- Czas trwania konkursu (15 tygodni) był:
- zbyt długi,
- w sam raz,
- za krótki.
- Konkurs był :
- interesujący,
- nudny,
- nie mam zdania.
- Konkurs poszerzył Twoją wiedzę matematyczną:
- Które zadania odpowiadały Ci bardziej:
- krzyżówki,
- łamigłówki,
- bez różnicy.
- Zadania rozwiązywałeś:
- zawsze sam,
- zawsze z czyjąś pomocą,
- różnie.
- Zadania były dla Ciebie:
- łatwe,
- trudne,
- bardzo trudne.
- Polecenia do zadań były:
- zawsze jasno sformułowane,
- mało precyzyjnie sformułowane,
- różnie.
- Czy chciałbyś, aby w przyszłości takie konkursy były organizowane:
- tak,
- nie,
- nie mam zdania.
Dziękuję za wypełnienie ankiety.
|